طرزتهیه کره بادام زمینی

برای تهیهٔ کرهٔ بادام زمینی در خانه، ابتدا ۵۰۰ گرم بادام زمینی پوست کنده را با مقداری آب مخلوط کرده و می‌جوشانیم تا حدی که کمی پخته شود اما له نگردد. سپس با آبکش کردن آن، ۴۰۰ گرم روغن گیاهی مانند روغن گردو، بادام زمینی یا نارگیل را به همراه یک چهارم قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کرده و در مخلوط‌کن می ریزیم تا به صورت کره درآید.

اغلب کرهٔ بادام زمینی را به صورت شیرین مصرف می کنند، برای این منظور می توان شیرین‌کننده‌هایی ازجمله شکر یا عسل را نیز به آن اضافه کرد.

هم چنین می توان تکه‌های خرد شدهٔ بادام زمینی را نیز در پایان به آن اضافه نمود.

سودمندی

بادام زمینی و کرهٔ آن، منبع خوب و با صرفه‌ای از پروتئین هستند و بیشتر ویتامین‌ها و املاحی را که به سختی به‌دست می آیند، تامین می کنند که این ویتامین‌ها و املاح شامل اسید فولیک، ویتامین E، مس، سلنیوم، منیزیم، روی و همچنین رنگدانه‌های گیاهی و فیبر خوراکی می باشد.

  • ضد کلسترول : چربی‌های موجود در کرهٔ بادام زمینی از نوع چربی‌های خوب هستند و به همین دلیل این کره برای کسانی که مستعد بیماری‌های قلبی هستند سودمند است. تحقیقات نشان داده است که مصرف حداقل ۴ بار بادام زمینی در هفته تا ۳۷ درصد از خطر بیماری‌های قلبی می کاهد.
  • ضد سرطان : فیتواسترول موجود در بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی نیز می‌تواند رشد سلول‌های سرطان پستان، روده بزرگ و پروستات را کند کرده و حتی از بروز سرطان ریه در افراد مستعد بکاهد. بادام‌زمینی حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان به نام رزوراترول نیز هست که می‌تواند به نوعی ترکیب ضدسرطانی به نام پیساتانول تغییر شکل یابد. این تغییر به کمک نوعی آنزیم که در تومورهای سرطانی یافت می‌شود، ایجاد می‌شود و به این ترتیب مانع رشد تومورها خواهد شد.
  • ضد دیابت : فیبر و منیزیم موجود در کرهٔ بادام زمینی ازجمله عواملی هستند که باعث خاصیت ضد دیابتی این ماده می گردد.
  • جلوگیری از سنگ کیسهٔ صفرا : مصرف مرتب کره بادام‌زمینی می‌تواند احتمال ابتلا به سنگ صفرا را در مردان و احتمال برداشتن کیسه صفرا را در زنان کاهش دهد. دلیل این خاصیت بادام زمینی نیز وجود فیبرهای غذایی، فیتوسترول و منیزیم است.

هشدارها

باوجود سودمندی‌های فراوان، باید توجه داشت که بادام زمینی ازجمله مواد حساسیت‌زا (آلرژی‌زا) است. حساسیت به بادام‌زمینی می‌تواند شدید باشد، طوری که مصرف مقدار کمی از آن می‌تواند به شوک آنافیلاکسی منجر شود. در نتیجه افراد مبتلا به آلرژی باید از مصرف هر گونه غذای حاوی بادام‌زمینی خودداری کنند، حتی خوردن کره بادام‌زمینی هم به دلیل داشتن ذرات پروتئین درست نیست. بنابراین در دو سال اول زندگی نباید از بادام زمینی و فرآورده‌های آن برای تأمین انرژی کودک استفاده کرد، ولی بعد از آن در صورت نداشتن حساسیت، می‌توان آن را در برنامه غذایی گنجاند.

از سوی دیگر، گاهی پزشک به افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه و مثانه هستند، توصیه می‌کند از خوردن مواد غذایی حاوی اگزالات‌ها از جمله بادام زمینی و کره‌ی آن خودداری کنند، زیرا این ترکیبات احتمال بروز این سنگ‌ها را بالا می برند.

جدول انرژی

مواد مغذی

۳۰میلی‌لیتر (۲قاشق غذاخوری)

انرژی

۱۹۲ کالری

پروتئین

۲.۸ گرم

چربی

۵.۱۶ گرم

چربی غیراشباع مونو

۹.۷ گرم

چربی غیراشباع پلی

۵.۴ گرم

چربی اشباع

۳.۳ گرم

کلسترول

۰ گرم

کربوهیدرات

۲.۶ گرم

فیبر

۸.۱ گرم

سدیم

۱۵۱ میلی‌گرم

پتاسیم

۲۱۷ میلی‌گرم

فسفر

۱۱۹ میلی‌گرم

منیزیم

۵۱ میلی‌گرم

روی

۹.۰ میلی‌گرم

آهن

۴.۰ میلی‌گرم

اسید فولیک

۲۴ میکروگرم

ویتامین B1

۳.۰ میلی‌گرم

ویتامین B6

۱۵ میلی‌گرم

نیاسین

۷.۵ معادل نیاسین (NE)

/ 1 نظر / 18 بازدید
برده ولی آزاد

تقدیم شما از هرآنچه خوبیست[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل] انسان های خوب همچو انعکاس ماه در زلال برکه اند لمس شدنی نیستند ولی زیبایی بخش ظلمت شبند. [گل]